porady



Porada podstawowa.

PAMIĘTAJ!
Zawsze przed zgaszeniem silnika wyłącz klimatyzację!
Uchroni to części elektryczne układu klimatyzacji przed uszkodzeniem.


Porada 1 - Dlaczego powinno się robić obsługę klimatyzacji co roku?


Pytanie to dotyczy głównie samochodów z klimatyzacją automatyczną. W tych autach, gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej 8 stopni (wartość ta zależy od marki samochodu) układ klimatyzacji nie załącza się. Z tego powodu olej nie krąży po całym układzie, tylko zbiera się w zaglębieniach, a pod wpływem zimna zmienia swoją konsystencję. W efekcie tworzą się w nim grudki jak w niewymieszanym dobrze cieście. Po okresie zimowym przy pierwszym włączeniu klimatyzacji te grudki dostają się do sprężarki uszkadzając ją. W autach z klimatyzacją manualną - przeważnie, lecz nie zawsze - klimatyzację można włączyć także w zimę. Manualną kliamatyzację wystarczy serwisować raz na dwa lata.


Porada 2 - Jak często wymieniać filtr kabinowy (przeciwpyłkowy)?


Filtr kabinowy zatrzymuje kurz, pyłki, liście, owady i inne ciała obce znajdujące się w powietrzu. Dzięki niemu nie musimy się obawiać, że gdy włączymy nawiew, w naszą twarz polecą niezidentyfikowane obiekty. Wymiana raz w roku często nie wystarcza. Powinniśmy go wymieniać po zimie i przed jesienią. Koszt filtra oscyluje w granicach 20 zł. W naszym serwisie oferujemy - przy obsłudze klimatyzacji i przy ozonowaniu - usługę wymianę filtra GRATIS.




Porada 3 - Co jaki czas wymieniać olej w silniku?


Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, ilu specjalistów. Jedni mówią, aby wymieniać olej co 15 tys. kilometrów, inni że co 10 tys., a jeszcze inni, że co 30 tys. Najgorsze jest to, że każdy z nich ma racje. Okres pomiędzy wymianami oleju musimy dostosować do naszego samochodu. W nowych samochodach możemy sobie pozwolić na dłuższy okres pomiędzy wymianami, natomiast w starszych autach, gdzie silnik wytwarza więcej sadzy powinniśmy go skrócić. Oczywiście musimy pamiętać też, że jeżeli w ciągu roku robimy mniej kilometrów niż wynosi nasz okres pomiędzy wymianami, powinniśmy wymienić olej raz na 365 dni.


Porada 4 - Czas zimowy - czas wzmożonej pracy silnika


W okresie zimowym, gdy mróz na szybach maluje artystyczne wzory, nasz silnik musi pracować o wiele ciężej. W szczególnym stopniu podczas porannego rozruchu, gdy jego temperatura jest równa temperaturze powietrza. Wtedy to serce naszego samochodu jest najbardziej narażone na usterki. Duże spalanie, trudności z odpaleniem, kłęby dymu wydobywające się z rury wydechowej to tylko kilka z wielu zjawisk jakich jesteśmy świadkami zimową porą.
Nasuwa się pytanie: Co robić, aby nasz silnik jak najmniej odczuł minusowe temperatury? Przygotujmy się do zimy!
Wymieńmy olej (powinniśmy go wymieniać co roku, na olej z najwyższej półki z dużą ilością bazy syntetycznej) – ciecz przy minusowych temperaturach krzepnie, co zwiększa opór podczas rozruchu, a co za tym idzie, zwiększa także spalanie. Bywa to bardzo niebezpieczne w szczególności, gdy nieroztropny kierowca zaraz po uruchomieniu silnika zacznie się „spieszyć”. Tu rada AutoCentrumZąbki – pozwólmy naszemu autku się rozgrzać, poczekajmy chociaż chwilę przed mocniejszym wciśnięciem gazu, nie przekraczajmy 2500 obrotów.
Kolejna sprawa to filtry, a w szczególności filtr paliwa jest bodźcem pomagającym silnikowi w „oddychaniu”. W filtrze gromadzona jest woda i inne substancje nie będące paliwem. Mróz + woda = lód!!! Zamarznięty filtr paliwa jest częstą przyczyną braku możliwości odpalenia silnika.
Sprawdźmy także inne płyny robocze. Płyn hamulcowy, płyn w układzie wspomagania i przede wszystkim płyn chłodniczy muszą spełniać swoją rolę, a nie być tylko wypełnieniem zbiorników do tego przeznaczonych. Płyn chłodniczy z biegiem czasu traci swoje właściwości. Jego temperatura zamarzania wzrasta. Skutki zamarznięcia płynu mogą być dla silnika wyrokiem śmierci. Łożysko w pompie cieczy chłodzącej jest smarowane płynem. Zmniejszone właściwości smarujące, a nie daj Boże zamarznięcie płynu, może doprowadzić do unieruchomienia pompy. Oznacza to jedno: Wymiana pompy, a często wymiana całego silnika, gdy pompa napędzana jest paskiem rozrządu.
Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na rozruch jest też akumulator, szczególnie w silnikach diesel'a. Jego sprawdzenie pozwoli uniknąć nieprzyjemnej sytuacji gdy nad ranem dopadnie nas mróz a rozrusznik będzie kręcił w „slow motion”.

Przygotowanie samochodu do zimy kosztuje w AutoCentrumZąbki tylko 70 zł (przy zakupie części w warsztacie).


Porada 5 - Dlaczego elementy zawieszenia lepiej wymieniać parami?


Zawieszenie w naszych samochodach jest w 90% symetryczne. Każda część ma po drugiej stronie samochodu swoje "rodzeństwo". Jeżeli po jednej stronie mamy część do wymiany, możemy być pewni, że jej odpowiednik po drugiej stronie jest już osłabiony i za chwilę także trzeba będzie go wymienić. Wyjątkiem są łożyska i sworznie, gdyż one pracują samodzielnie.


Porada 6 - Ozonowanie a koronawirus


Jak skutecznie pozbyć się wirusa z naszego auta? Jak najskuteczniej zdezynfekować nasze auto? Odpowiedź jest tylko jedna: OZON!

Duże stężenie ozonu zabija dosłownie wszystko, co napotka na swojej drodze. Jest w postaci gazowej, więc dociera do każdego zakamarka w naszym aucie. Jest biobójczym gazem, który zabija wszystkie bakterie, grzyby, roztocza i co najważniejsze, także wirusy. Ozon jest gazem toksycznym, tak więc wdychanie jego cząsteczek przez człowieka jest bardzo niebezpieczne. Dlatego właśnie, po ozonowaniu wnętrza auta ważne jest dokładne jego przewietrzenie. Kolejną wadą jest przenikanie do tapicerki i tworzyw sztucznych. Zbyt częste ozonowanie, nawet ustawienie ozonatora w nieodpowiednim miejscu może utlenić pokrycie siedzeń, zmieniając ich kolor. Dlatego nie wolno przeprowadzać ozonowania zbyt często. Przed ozonowaniem warto spytać o jego wydajność. Na rynku, a co za tym idzie także w warsztatach jest pełno chińskich ozonatorów o bardzo małej wydajności. Także technologia wykonania ozonatora jest ważna. Źle wykonany ozonator, może wytważać trujące podtlenki azotu!

W naszym serwisie używamy profesjonalnego ozonatora o wydajności 7g/h. Urządzenie jest Polskiej produkcji wykonanej w najlepszej technologii. Nie daj się koronawirosowi! Już dziś zdezynfekuj auto w Auto Centrum Ząbki!


Porada 7 - Kolorowe paski na oponie - co oznaczają?


Każdy z nas kupując nowe opony zastanawił się co oznaczają kolorowe paski na bieżniku? Słyszałem już różne historie: maksymalna prędkość, dopuszczalny nacisk, marka opony, rozmiar... Tak więc pewnie nie jeden/jedna z Was zdziwi się :) Kolorowe paski na oponie nic nie oznaczaja dla osoby, która je kupuje ani dla osoby która je montuje :) Jest to w duzym uproszczeniu "kod kreskowy" zakładu produkcyjnego. Dwie takie same opony, z tym samym bieżnikiem, o tym samym rozmiarze mogą mieć inny "kod kreskowy" gdyż były wyprodukowane w dwóch różnych zakładach produkcyjnych.

Jeżeli potrzebujesz nowych opon do swojego auta - ZAPRASZAMY! Wybierzemy dla Ciebie najlepsze opony w najlepszej cenie!

Porada 8 - Dlaczego szyby zamarzają od środka?


Zimą odpowiedzi na to pytanie szuka wiele osób. Jest kilka czynników mogących powodować to nurtujące zjawisko. Główną przyczyną jest wilgoć w aucie. Woda w rozgrzanym aucie paruje, skrapla się na szybie przedniej pod wpływem różnicy temperatur, a gdy tylko powietrze w aucie zejdzie poniżej zera stopni, zamarza tworząc przy tym niejednokrotnie przepiękne malowidła :)
Jak temu zapobiec?

  • Zadbaj o wentylację. Zapchany filtr utrudnia wymianę powietrza wewnątrz auta, przez co gdy nagrzejemy przestrzeń pasażerską (niejednokrotnie „zmarzluchy” jeżdżą z temperaturą ustawioną na HI) wilgoć dłużej odparowuje. Możemy także zostawić delikatnie otwartą szybę.
  • Skróć czas (łatwość) parowania. Po skończonej podróży zadbaj o obniżenie temperatury. Pokrętło ustaw na LO, włącz maksymalny bieg wentylatora, uruchom klimatyzację itp Gdy zmniejszysz temperaturę utrudnisz tym samym parowanie i skraplanie się wody(zmniejszysz różnicę temperatur).
  • Osusz przestrzeń. Włącz klimatyzację, osusza ona idealnie powietrze. Idealnie współpracuje z wentylatorem ustawionym na maksimum.
  • Zmniejsz wilgoć w aucie. Stopiony śnieg na dywanikach bardzo łatwo paruje (szczególnie gdy mamy nawiew ustawiony na nogi). Oczyść dywaniki. No i najważniejsze: posprzątaj w aucie :) Zalegające ubrania, buty, chusteczki itp. Są siedliskiem wilgoci.
  • Użyj „wspomagaczy”. Bardzo dobrym pochłaniaczem wilgoci jest ryż np. w cienkiej skarpetce. Niejednokrotnie jeździmy z maskotkami w aucie – wypełnij je ryżem :) Kupując np. buty nie wyrzucaj malutkich torebek napełnionych kulkami. Są to pochłaniacze wilgoci które bardzo dobrze sprawdzą się w aucie. Na rynku są także preparaty do mycia szyb utrudniające osadzanie się pary wodnej (kupisz je także u nas) a jeżeli nie przeszkadza Ci zapach octu… jest najlepszy. Swoją drogą jak po założeniu „kochanej” maseczki parują Ci okulary umyj je octem :)
Podsumowując: Po zakończeniu jazdy zmniejsz temperaturę na minimum, włącz klimatyzację, ustaw dmuchawę na maksimum, otwórz wszystkie drzwi i usuń zalegającą wodę a nie będziesz już więcej widział „mroźnych kwiatków” :)